fbpx

הרצאות במגוון נושאי חברה ותרבות ביפן

במרכז מתקיימות הרצאות רבות במהלך השנה. הרצאות בנושאים מגוונים כגון: בני נוער, שינוי חברתי, רקע היסטורי, תרבותי, חברתי והשינויים העכשווים שעוברת יפן.

הרצאות המרכז, מירי נחום (MA)

מבט על אימהות דרך רטוריקה ופרקטיקה של יצירת משפחה ביפן – בשנים האחרונות החברה היפנית עוברת שינויים משמעותיים בתפיסת הורות ומשפחה. הרצאה זו היא פרי מחקר (2019) שנערך כשנתיים וחצי על טיפולי פוריות ותרומות זרע ביפן. הרצאה כוללת סקירה היסטורית של החברה היפנית, החל מהעידן הפאודלי ועד לעת החדשה תוך התייחסות לגורמים המרכזיים אשר משפעים על הרטוריקה של התא המשפחתי, יחסי מגדר, מעמד נשים ומיצוב האתוס הלאומי של אימהות ביפן. 

רעידות אדמה ביפן – הצצה מעניינת לאחד האזורים המסוכנים בעולם. מדוע יפן מועדת לרעידות אדמה, רעידות אדמה שהיו והשפעתן על יפן, כיצד יפן מתמודדת עם הסיכונים ואיזה אמצעים מפותחים כדי למנוע מגה-אסון. מה קרה ברעידת האדמה והצונמי באזור פוקושימה ומה צפוי ליפן בשנים הקרובות.

תרבות בני נוער ביפן – עולמם של בני הנוער והשפעתם על החברה, התרבות והכלכלה היפנית בעשורים האחרונים.  כיצד התנגדות לשינויים הפכה להיות אסטרטגיה מדינית לקידום ועידוד תרבות זו.

הרצאות אורחים

הרצאת אורח – ד"ר ורד בן שדה מומחית לדיני עבודה ביפן

מוסר עבודה ואתגרים בעולם התעסוקה ביפן. יפן, שנודעה במוסר העבודה הגבוה של עובדיה, סובלת מאז שנות ה-90 מגידול בבעיות נפשיות של עובדים (החל בדיכאון וכלה בהתאבדות) הנגרמות בשל שעות עבודה ארוכות, לחץ בעבודה או הטרדה. אמנם בעשרים השנים האחרונות הממשל מנסה לטפל בבעיה דרך רגולציה, אך עדין אקטיביסטים מעריכים שכ10,000 עובדים בשנה מתים מהתקפי לב, שבץ או התאבדות, שנגרמו מעודף עבודה (קארושי). בהרצאה נסקור את ההיבטים המיוחדים של בעיות נפשיות במקומות עבודה ביפן, כמשקפים את עולם העבודה ביפן ונבחן האם ניתן לקבל השראה ממסורות בתרבות היפנית כדי לפתח רעיונות יצירתיים למזעור התופעה.

הרצאת אורח – עודד אילני אנימטור ומפתח משחקי מחשב

יפן והמערב באנימציה קולנוע ומשחקים. מערכת היחסים בין יפן והמערב במדיה. ההבדלים, ההשפעות וכיצד זה בא לביטוי באנימה, קולנוע ומשחקי מחשב פופולריים.

הצאת אורח – גדי גרשוני דוקטורנט

ביטוי מגדרי בפירסומות במרחב הציבורי. יפן מדהימה, אבל היא בבעיה, אין מספיק ילדים. נראה שבגלל שמצופה מגברים לעבוד ומנשים לטפל בילדים, נשים רבות בוחרות לפתח קריירה ולהביא רק ילד אחד אם בכלל. לכן, הממשלה היפנית פועלת רבות כדי ליצור שוויון מגדרי. אבל, במחקר שערכתי על שלטים ציבוריים, מצאתי שכמעט כולם מראים שגברים עובדים ושנשים מטפלות בילדים. בהרצאה זו נכנס אל תוך המרחב הציבורי היפני, כיצד נשים וגברים מיוצגים בו, למה זה חשוב וגם על סקרנות בעידן המודרני.