fbpx

צמחונות, טבעונות ואוכל ביפן

רבות נכתב ונאמר על האוכל היפני ועם זאת עדיין קיימת בורות גדולה בעניין. רוב אנשים מקשרים סושי לאוכל יפני ובטוחים שיפנים אוכלים סושי כל השנה. זה כמובן לא נכון. ביפן יש מגוון רחב מאוד של מאכלים וסגנונות כך שאדם יכול לאכול בכל יום משהו אחר ולא לחזור על אותו סגנון די הרבה זמן.

המטבח היפני לכשלעצמו הוא מאוד עשיר, יש בו ירקות, פירות, שורשים, דגים, פירות ים, בשרים ועופות. מכל אלו מכנים שפע מאכלים שונים. ישנם סגנונות שונים של אוכל שמוגשים במקומות רבים. כך למשל ישנם מסעדות שמגישות יאקי-ניקו (בשר על האש בסיגנון קוריאני-יפני), קושי-יאקי (מגוון שיפודי ברטבים שונים), יאקי-טורי (מסעדות המתמחות במנות עוף, תופתעו כמה מנות שונות אפשר להוציא מעוף), סוקי-יאקי (בישול של בשר בקר בסיר עם מרק מתקתק עדינות עם ירקות ונודלס אורז) שאבו-שאבו (רצועות בשר דקות המתבשלות בשניות בסיר עם מרק ותוספות שונות) ועוד סוגים רבים ומגוונים של מאכלים ומסעדות מתמחות.

כאשר יפן הפכה למערבית, בריאות הציבור היתה עניין מאוד מטריד. היו הרבה מחלות והרבה אנשים היו חלשים וזה לא היה טוב לאומה החדשה אשר שאפה להקים צבא חזק. כחלק ממדיניות שיפור בריאות העם, יפן החלה ללמד בבתי הספר תזונה וחשיבות מזון לגוף בריא והושם דגש חזק על תזונה נכונה, ספורט ובריאות. מתוך כך גם התפתחה התפיסה שארוחות צריכות להיות מזינות, בריאות וזמינות. ולכן ארוחת צהריים ביפן מכוונת למחיר זול ובהישג יד לכל אחד. יפנים מתגאים בתזונה מוקפדת. לרוב, הם אוכלים מאוזן ומאוד ערניים למרכיבי המזון וערכים תזונתיים.

תייר שיגיע ליפן ימצא שפע של מסעדות מהירות כדוגמאת מקדונלד, אך אל לשגות ולחשוב שזהו מזון שיפנים יאכלו כל יום. התזונה היא מאוזנת כך שהיא מאפשרת גם חריגה לאוכל מהיר מידיי פעם. מה גם שביפן אנשים עושים הרבה פעילות גופנית הודות למערך הרכבות הנפלא שיש להם. מערכת רכבות ביפן מהטובות בעולם כך שאנשים לא שוקלים להוציא רישיון ולרכוש רכב. הם מגיעים בקלות ממקום למקום. המעברים והגעה לרכבות מצרכים הליכה וזה ספורט נהדר ששומר על כושר ובריאות טובה.

אז מה לגבי צמחונות וטבעונות? לא לאכול בשר ביפן זה לא מובן במיוחד. הרבה פעמים תמצאו את עצמכם מסבירים למלצר שאתם לא אוכלים בשר והוא ימליץ לכם על מנות ללא בשר אבל יביא סלט שמקושט בבייקון. החוסר יכולת להבין צמחונות וטבעונות נובע מכך שהם מאמינים שאוכל חייב להיות מאוזן, אוכלים הכל בכמות לא מוגזמת. להמנע מבשר עבורם זה להימנע ממקור תזונה חשוב. טבעונות הרבה יותר קשה להבנה, המנעות ממוצרי חלב שהם סידן חשוב וביצים שהם מקור חשוב לחלבונים עשירים מאוד אינו נתפס. אז מה כדאי לעשות? קודם כל יש אוכל בשפע. בכל מקום אפשר למצוא מנות רבות של ירקות. בכל חנות נוחות ישנם סלטים, טופו ועוד דברים רבים שטבעונים יכולים לאכול. הבעיה היחידה היא לתקשר ליפנים מה אתם.

לשרותכם יש פה שתי תמונות. האחת הסבר למלצר שאתם צמחונים והשניה הסבר על זה שאתם טבעונים. ההסבר הוא מנומס ומבקש מהמלצר להמליץ לכם על מנה מתאימה. אתם מוזמנים לצלם את ההסבר ביפנית ולשמור בטלפון כתמונה. כשתהיו ביפן תראו למלצר ולא רק שיבינו אתכם גם ימליצו לכם על מנות מתאימות.

מומלץ לשמור בנייד או להדפיס את קבצי הצהרת הטבעונות/צמחונות לשימוש במסעדות ביפן

מאמרים נוספים