fbpx

איך לגשת ללמידה עצמאית של יפנית

כאשר רוצים להתחיל ללמוד יפנית יש לזכור כמה דברים. הראשון והחשוב מהכל הוא שאוצר מילים הוא דבר חשוב, מאוד עוזר וכדאי תמיד להרחיב. אוצר מילים יעזור לכל תלמיד להתקדם מהר, לזכור משפטים ולהבין בקלות מבני משפט. כאשר המוח שלנו צריך גם לזכור אוצר מילים וגם ללמוד מבנים לוגים חדשים הוא מתאמץ כפליים ולכן מאוד מומלץ תמיד להגדיל אוצר מילים.

אוצר מילים אפשר ללמוד עם תוכנות שיש בטלפונים וכן דרך סרטים, סדרות אנימה וכל מידע אלקטרוני אליו אתם נחשפים. כדי לזכור מילים מומלץ להשתמש בפנקס קטן בו תרשמו מילים חדשות. ולא לשכוח שביפנית, בשונה מעברית, למילים עשויות להיות מספר משמעויות, לכן רשמו לכם מספר משמעויות של מילים.

לימוד כתיבה חשוב שיהיה הדרגתי. מתחילים בהירגנה, מחפשים באינטרנט אתר דרכו אפשר ללמוד סדר כתיבה נכון של האותיות. ישנם שפע אתרים שמציעים כל מיני שיטות. מה שחשוב הוא להקפיד על סדר כתיבה נכון. בשונה משפות אחרות, ביפנית (גם בסינית) יש משמעות לכיוון הכתיבה וסדר כתיבה. כך למשל אות יש כיוון וסדר וחשוב מאוד להקפיד עליהם. אל תזלזלו בכך, סדר זה ימשיך אתכם גם בקטקנה וגם בקנג'י. בלי ידיעת הסדר לא תוכלו לקרוא ולכתוב נכון.

מדוע סדר כתיבה כה חשוב? הסיבה הראשונה היא שבכתיבה מהירה יפנים נוהגים לעיתים לחבר חלקים מהאותיות והם עושים את זה בהתאמה לסדר כתיבה. סיבה שניה היא חיפוש במילון של מילה שאנחנו לא יודעים לקרוא יעשה לפי מספר קווים שיש באות. אם לא נדע לכתוב נכון, לא נדע להגיד כמה קווים יש בה ואז גם לא נמצא אותה במילון. לבסוף, כתיבה במכחול לפי סדר כתיבה נכון מייצרת את העובי המשתנה של הקווים בחלקי האות השונים.

בנוסף לדפי עבודה שאפשר להוריד מהאינטרנט, ניתן לבחור אפליקציה בטלפון ללימוד אותיות. יש אפליקציות שבהם ניתן לכתוב עם האצבע על המסך את האות וכך לזכור ולהתאמן על סדר כתיבה גם שנוסעים ברכבת.

לאחר שלמדתם הירגנה נסו לכתוב מילים שלמדתם עד שתרגישו שאתם שולטים בקריאה וכתיבה. רק לאחר מכן מומלץ לעבור ללימוד קטנטה בדיוק באותו האופן כמו הירגנה.

לימוד קנג'י הוא קצת יותר מורכב. הרבה פעמים תלמידים ממהרים להתחיל קנג'י ומנסים להתהדר במספר הסימניות שהם מכירים. זו אינה תחרות. לקנג'י יש דרך לימוד ויש גם הרבה מאוד מידע חשוב מעבר ללימוד שכדאי לדעת. קנג'י מומלץ ללמוד לאט, להתעכב על הקריאות השונות ולכתוב כל אות נכון ופעמים רבות.

עד כאן כיסינו את הכתיבה ביפנית, מה עושים עם למידה של תחביר? ביפנית יש משמעות מאוד חשובה לבסיס נכון של לימוד השפה. תלמידים שלומדים לבד נוטים לקפוץ בין מבנים וללמוד אותם לא לפי סדר נכון. מומלץ מאוד לעשות לימוד מלווה. להצטרף לקורס או שיעורים פרטיים ולקבל מבנה נכון שמלווה גם בהסברים תרבותיים שהם חלק לא פחות חשוב בשפה היפנית. פעמיים רבות תלמידים לומדים לבד מכל מיני מקורות ומאמצים דיבור שעשיר בסלנג ושפה לא רשמית. זה יהיה נכון לשימוש בין חברים קרובים בלבד ועשוי להיות פוגעני ולא מכבד בשימוש מול אנשים לא מוכרים או שאינם בגילכם.

מאמרים נוספים